Frisörer måste ha kunskap om olika hårtyper, behandlingar, klipptekniker och frisyrer för att klara av sitt arbete. De måste också vara rätt kreativa och ha ett bra öga för färger och former för att kunna erbjuda sina kunder ett resultat som de blir nöjda med. Ifall kunden skulle be om någonting som frisören vet inte kommer fungera måste de vara beredda på att prata med sin kund och förklara varför det inte är en bra idé och möjligtvis ge andra förslag.
Ständig förändring
I grundutbildningen får eleverna lära sig de fyra grundläggande klippsätten och olika tekniker. Trots det måste alla som utbildar sig till frisör vara beredda på att gå fler utbildningar framöver. Det dyker hela tiden upp nya tekniker, frisyrer och produkter vilket gör att det är viktigt att frisörer är beredda och öppna för att gå fortbildningskurser. Dessa kurser är ett av de bättre sätten att hålla koll på alla nya trender och gör det lättare att hjälpa kunder som är intresserade av de nyare frisyrerna.
Specialiserade frisörer
Trots att grunden är densamma för alla frisörer finns det de som väljer att koncentrera sig på en viss specialitet. Vissa salonger erbjuder till exempel endast herrfriseringar eller damfriseringar. Sedan finns det de som fokuserar på brudklädslar vilket innebär att dessa frisörer/stylister jobbar med att göra håruppsättningar och sminkningar på de blivande brudarna.
Kundservice
En av de viktigaste delarna för alla frisörer är att kunna erbjuda kunderna den bästa servicen. De måste ha tålamod och vara duktiga på att kommunicera. Kunden kan ha en idé om hur håret ska se ut och frisören måste då veta hur man ska gå till väga för att ge kunden den frisyren. Skulle kunden inte ha någon idé är det bra om frisören kan komma med förslag och tillsammans med kunden komma fram till vad de ska hitta på med kundens hår.
Alla som jobbar som frisörer måste även vara duktiga på att förklara för sina kunder vad som fungerar för specifika hårtyper och hudtoner om kunden skulle ha ett “galet” önskemål. Under hela besöket är det frisörens uppgift att se till att kunden känner sig bekväm med vad som händer och möjligtvis hålla en konversation samtidigt som de klipper, tvättar, fönar, stylar eller färgar håret.