Som frisör och egenföretagare har du ett intensivt arbetsliv där du behöver arbeta i salongen varje dag, marknadsföra ditt företag och samtidigt hålla kontakt med dina kunder. Det finns olika verktyg du kan använda för att enklare kunna sköta din frisörverksamhet och samtidigt höja lönsamheten. Att arbeta som frisör är fysiskt krävande men också ett socialt och kreativt yrke.
Med hjälp av marketing automation kan du bygga automatiska kommunikationsflöden. Här kan du som frisör automatisera dina processer kring kund-sms, webb och event. Att automatisera dessa delar av verksamheten frigör tid som du istället kan lägga på att utveckla din frisörsalong. Du bygger också en bra kontakt med dina kunder, vilket gör dem mer benägna att beställa fler klippningar.
Hitta rätt målgrupp
När du driver en frisörverksamhet kan du råka ut för mycket konkurrens, då många frisörer vill få kunderna att komma till just deras salong. Du kan stå ut från konkurrenterna genom att rikta in dig på att driva en ekologisk salong, vilket gör att du når en specifik miljö- och hälsointresserad målgrupp. Du kanske också är intresserad av att nå andra målgrupper, som kunder som vill ha behandlingar anpassade för afrohår eller de senaste och mest trendiga frisyrerna.